16 juni 2013

Sommer i Norge...

...det har vist seg de siste årene å være en ustabil greie.....

Min konklusjon på den norske sommeren er at man må gripe dagen.
Vask klær og gulv på regnværsdagene, de er det absolutt nok av.
Og kom deg ut i sola når den finner det for godt å skinne.
Jeg prøver å leve slik selv, men må innrømme at det ikke alltid klaffer med alle MÅ tingene som finnes i en familie på fem.

Men på tirsdag hadde vi en deilig dag her i Hennie-heimen.
Det var planleggingsdag i barnehagen, så jeg var hjemme med Kristine.
Mannen var også hjemme, da han fikk besøk av sin dugnadsvillige far.
Og sammen holdt vi på ute i strålende sol hele dagen.

Jeg puslet med litt småtteri sammen med Kristine.
Bla. skar vi ned rabarbraen, som i år var blitt ganske stor i vår målestokk.
Skulle ønske den var enorm.....for jeg elsker rabarbra.

Men enn så lenge må jeg ta til takke med det egen hage har å by på.
Skylle noen ha en rabarbra som står ensom og forlatt i hagen, så rop ut.
Jeg vil gjerne fylle fryseren med mer rabarbra til vinteren.

På tirsdag lagde jeg og Kristine rabarbra-pai.

 All rabarbraen ble tatt med inn, renset og vasket. 

 Så ble den skrelt og kuttet i biter.

 Opp i paiformen. Drysse over med sukker og kanel.

 På med smuldredeig og inn i ovnen.
Ferdig stekt og klar til å nytes sammen med vaniljeis.
Smakte deilig ute på verandaen i strålende sol, etter en lang dag med utejobb. :)


Har du rabarbra? Ikke la den stå ubrukt i hagen. Det er så mye deilig du kan lage av rabarbra.
Vi pleier å lage rabarbrasuppe som vi drikker kald.
Det er himmelsk!!!

Eller lunken rabarbrasuppe på is.......

Ønsker deg en fin sommerdag.
Her er det i ferd med å klarne opp, og hele familien skal ut på
"Finn fram dagen" på Vollkoia i Nybygda.

Bor du i nærheten så ta gjerne turen du også.

Ingen kommentarer: